Hans inlägg om arkitektur/städer är allt som oftast sjukt givande att läsa då hans åsikter och vokabulär inte härstammar från en arktitektskola/arkitektvärld och därav undgår en hel del ordbajsande och istället är mycket mer precist. länk 1, länk 2.
Hursomhelst, ett flertal inlägg har berört den något aggresiva "-ismen" sharkitecture. Med Daniel Liebeskind och Zaha Hadid som frontlöpare i jakten på att skapa nästa ikonbyggnad. Branding av städer med hjälp av arga vinklar superimposerade utan kontextuell förhandling/förankring. (Nu närmar jag mig själv den ovannämda ordbajsniningen).
Hursomhelst, alla mynt har ju två sidor. Och bland Daniel Liebeskinds arga vinklar i Judiska Museet i Berlin, finns trots allt en hel del ganska intressanta rum. Jag och Ole gick på uptäcksfärd (sommar 2006):
Det är lite spännande ju! Hur tänker han/du/gemene man/kvinna om dessa rum? En kul grej? Inspireran/lekande/fantasifullt? Tråkigt och radikal pragmatism till vinklarna?
Jag tyckte mest det var roligt. Det tråkiga var ju dock att rummen tog fokus från själva utställningen (med ett undantag: the holocaust room, ett rum där själva rumslighete utryckte känslan av att befinna sig i ett koncentrationsläger. Ett hgthögt rum med en ljusspringa högst upp. Lite för sublimt för att återge i text/bild, måste upplevas), jag lärde mig i princip inte något om judarnas historia utan gick istället mest runt och letade spännande rumsligheter.
Sharkitekturens aggressiva (ikonbildande) rumsligheter övertrumfade allt som oftast museets innehåll. Vilket faktiskt kommer tillbaka till essensen av Momus kritik av Sharkitekturen: Aggressiv form som inte bryr sig (har behov av) varken innehåll, användare eller kontext. En formbajseri av arkitektur utan några av arkitekturens mest fundamentala parametrar.
Fotnot: Momus spelar på den fantasiska kulturgärningen vid namn Poprevo i Århus (Danmark) den 2-3 maj. Missa inte!
Er der en udstilling på det jødiske museum? Husker kun gangene, rummene, de skæve vinkler, overfladerne, lydene, alle de andre, lyset og gåturen til og fra. Men det er også langt mere end jeg husker fra alle andre museer i Berlin.
ReplyDelete