I never understood that it could be experienced



Idag er sket noget märkeligt og også helt fantastiskt. Jeg kom i snak med en dame, som väret i Gordon Matta Clark's vennekreds. Da hon sa noget i stil med at "dessvärre er det jo ikke nogle af hans verker der er bevarede" var det noget der gik op för mig. Det har jo, om en i et meget begrenset tidsrum, väret muligt at opleve hans verker. Da jeg har oplevet de kun gennem böger og andre representationsformer, har jeg opfattet det jeg oplevede derigennem som verket, og ikke som nogen representation.

Jeg kan märke hvordan verden ekspanderer i mit sind.

13 comments:

  1. Den er jeg helt med på. Der er, jvf. min beskrivelse af Efterklangs cover, noget i repræsenattionen der stiller spørgsmålstegn ved om det er sket, om det eksisterer, om det nu er forsvundet.

    Richard Long betonede på hans Tate Britain udstillingen, at uden biledet af hans værk, var der ikke noget værk. Samtidig kan man sige at hans værker som regel er enormt udsatte i deres væsen - regn, vind, plantevækst.

    GMC er et fantastisk eksempel fordi han arbejder på en måde, i nogle materialer, der rent faktisk vil kunne holde for eftertiden.

    De eroderende krafter i hans projekter er måske nærmere markedskræfterne. Man kan diskutere hvilke eroderende krafter der er stærkest (ved ikke om der kommer noget godt ud af den diskussion), men det er helt sikkert at chancen for at se disse værker mens de stadig er genkendelige, er meget lille.

    ReplyDelete
  2. Fedt Jakob
    En rigtig fin lille anekdote fra the real life.

    Det er spaendene naar projekter kan opleves i flere dimensioner, det giver dem saa'n lidt mere raaderum og stof til eftertanke.

    ReplyDelete
  3. sette pris på skyggen i dette billede

    ReplyDelete
  4. har også jazzet en del kring netop skyggen (/skyggevoiden) i det her billede.

    ReplyDelete
  5. er det sant? in what respect? kan vi se et før og efter billede?

    ReplyDelete
  6. jazzen har kredset kring den måde som skyggen artikulerer verket. det er som at skyggen accentuerer spörsmålet kring om det er soliden eller voiden som er verket. (noget som er rimligt relevant kring GMC generellt.) hvordan mener du för og efter billede?

    ReplyDelete
  7. Jeg tror Magnus ser din Jazzen=photoshop

    ReplyDelete
  8. nåååååå, ok. nejnej, jazzen har väret 100% analog og på et meta stadie i forhold til den billede som er postet her.

    ReplyDelete
  9. man kan måske si gmc har været heldig med himmelretningen

    ReplyDelete
  10. http://iamnotagun.net/splitting/splitting_hires.jpg

    ReplyDelete